
Grondige analyse in 4 weken

Concreet en doorleefd plan van aanpak

Om te bepalen hoe het nu gesteld is met jullie cultuur en wat de allerbeste aanpak voor jouw organisatie is om te groeien naar een ijzersterke cultuur, doe je ons cultuuronderzoek. Dit onderzoek is een cultuuranalyse van maximaal vier weken, waarbij onze cultuurspecialist minimaal één dag per week aanwezig is, en bestaat uit onder meer:
Kortom: dit is hét startpunt van elke cultuurontwikkeling. Het voordeel van deze aanpak is dat het MT en/of ambassadeursteam nauw wordt betrokken en dus diepgaande kennis opdoet van de huidige cultuur, bestaande patronen en dynamieken, en meedenkt over de beste aanpak van de cultuurontwikkeling. Het eigenaarschap voor cultuurontwikkeling, vanaf de start, blijft dus bij de organisatie.
Na dit cultuuronderzoek volgt een reflectiemoment met de organisatie waarin besloten kan worden tot de start van de cultuurontwikkeling en de vorm van samenwerking met Partner in Change.



Matthijs Laurs is één van de cultuurontwikkelaars die het onderzoek doet. Hij is oprichter van Partner in Change. Iemand die de ins en outs van cultuurontwikkeling, teamontwikkeling en leiderschap kent, maar vooral ook de uitdagingen in de praktijk heeft meegemaakt. Hevige weerstand in teams, ontbreken van sociale veiligheid, management dat de urgentie niet voelt of moeite heeft om de leiding te nemen, Matthijs heeft het allemaal gezien.
Maar ook het effect van zijn eigen gedrag en zijn leiderschap heeft Matthijs mogen ervaren en onderzoeken. Het maakt dat hij zich bewust is van alle aspecten van cultuur en dus als geen ander in staat is om een krachtige cultuuranalyse uit te voeren.
Ook Nora van der Horst voert cultuuronderzoeken uit. Nora is specialist in cultuurontwikkeling en heeft jarenlange ervaring met ontwikkeltrajecten in organisaties. Zij heeft een aanstekelijke visie over een sterke organisatiecultuur en laat graag zien waarom we als maatschappij onze slagkracht verliezen als we hier niet structureel werk van maken.
Daarnaast weet zij welke bewezen universele principes schuilgaan achter het ontwikkelen van zo’n sterke cultuur. Dit, gecombineerd met tal van voorbeelden en best practices geeft Nora de handvatten om gedegen cultuuranalyses uit te voeren.
Een cultuuronderzoek is een analyse van de huidige organisatiecultuur. Door interviews te houden met medewerkers en leiding, werksessies te houden of bij te wonen, een organisatie-opstelling te doen en/of een bureauonderzoek uit te voeren naar bijvoorbeeld medewerkerstevredenheid, verloop en verzuim, vergaar je een beeld van de huidige cultuur in jouw organisatie.
Het doel van een cultuuronderzoek is een beeld krijgen van de huidige organisatiecultuur. Een beschrijving van sterke punten, valkuilen en kenmerken van hoe mensen in de organisatie op dit moment samenwerken, en vooral: wat hierin drijvende factoren zijn.
Wij geloven erin dat cultuur voelbaar is in de organisatie. Dus naast interviews met leidinggevenden, willen we graag een beeld krijgen van de geleefde werkelijkheid op de werkvloer. Dat lukt het beste door gesprekken te voeren, te observeren bij bijvoorbeeld overleggen en soms ook door zelf een werksessie te organiseren. Belangrijk hierbij is dat we onze opdrachtgever overal bij betrekken, dus ook bij het maken van het plan van aanpak. De aanpak moet namelijk wel passen bij de organisatie.
Cultuur wordt ervaren als ongrijpbaar en onvoorspelbaar. Het is vaak lastig om er een eenduidig beeld van de krijgen, mede omdat de leiding vaak een ander beeld heeft bij de cultuur dan de medewerkers op de werkvloer. Tegelijkertijd is een cultuur ontwikkelen op de verkeerde basis of met verkeerde interventies potentieel schadelijk voor de organisatie. Daarom is een grondig cultuuronderzoek vooraf onontbeerlijk.
Natuurlijk levert een cultuuronderzoek inzicht op in de huidige cultuur van je organisatie. Daarnaast levert ons cultuuronderzoek een doorleefd en gedragen plan van aanpak op om met cultuurontwikkeling aan de slag te gaan. Maar er is meer. Door gezamenlijk te ervaren en voelen wat de huidige cultuur is, en je mee te nemen in nieuwe perspectieven, wordt jouw MT en de organisatie zich bewust van de diepere patronen die voorheen niet zichtbaar waren.
Hier komt het goede nieuws: elke organisatie kan een cultuuronderzoek doen! Het levert altijd heel zinvolle informatie op – vaak krijgen we te horen dat de uitkomsten van onze onderzoeken een ervaren beeld bevestigen waarbij er vaak ook nieuwe elementen naar voren komen die de leiding van een organisatie zich nog niet bewust was.
Vaak voelen onze klanten de noodzaak tot een cultuuronderzoek omdat ze
– een nieuwe strategie of koers hebben waar een andere cultuur bij hoort;
– hard zijn gegroeid waardoor de informele, huidige cultuur niet meer past bij de omvang van de organisatie;
– fusies of overnames zijn gedaan waardoor er sprake is van meerdere subculturen;
– er soms sprake is van een verwaarloosde cultuur, of gedrag op de werkvloer dat als problematisch wordt gezien.
Vul onderstaand formulier in en we nemen ze snel mogelijk contact met je op.
"*" geeft vereiste velden aan